Vanliga frågor

Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dig. Därför har vi samlat bra information som du kanske vill ta del av innan du väljer oss på Red Flag. Vill du komma i kontakt med oss når du oss lättast via pratbubble-ikonen nere i högra hörnet.

Frågor och svar för dig som vill driva Enskild firma

Hur fungerar det att driva Enskild firma med Red Flag?

Red Flag har tagit fram en superbra produkt för dig som vill driva eget företag men som vill slippa allt krångel som hör företagandet till såsom administration och bokföring. Vi hjälper dig med allt från att registrera ditt företag hos Bolagsverket till komplett bokföring. Vi har byggt en lösning där du kan göra allting som rör ditt bolag på ett och samma ställe. Du skickar dina fakturor genom Red Flag och vi hjälper dig att hålla kolla på att du får betalt som du ska. Varje utgift registrerar du enkelt genom att ladda upp ett foto av ditt kvitto, resten av bokföringen hanterar vi åt dig. Samma sak gäller fakturor som ditt företag ska betala. Vi hjälper dig också med att hålla reda på skatte- och momsinbetalningar. Genom att samla allt som har med ditt företag att göra hos Red Flag har du alltid en uppdaterad bild av hur det går och hur mycket pengar du har att röra dig med.

Är du ännu inte redo att starta eget bolag men ändå vill kunna ta betalt för det du är bra på så kan du använda vår tjänst Fakturera utan företag.

Kan alla starta Enskild firma hos Red Flag?

Du måste vara 18 år och inte försatt i personlig konkurs eller ålagd med näringsförbud. För att använda Red Flag behöver du också ha BankID. Om du inte har BankID så kan du skapa det hos din vanliga bank. Det är enkelt och kostar ingenting.

Vad kostar det att driva Enskild firma hos Red Flag och vad ingår?

För bara 498 kronor i månaden får du tillgång till vår kompletta verktygslåda:
  • Hjälp att komma igång
  • Löner
  • Företagskonto
  • Red Flag-betalkort
  • Fakturering, ingående och utgående
  • Bokföring
  • Skatte- och momsdeklarationer
  • Kompletta deklarationsuppgifter
  • Likviditetsplanering
  • Utläggshantering
  • Aktuell information om ditt företag samlat i ett användarvänligt gränssnitt

Hur hanteras min bokföring och redovisning?

När du får en faktura du ska betala eller ett kvitto för ett inköp du gjort till ditt företag tar du bara ett foto och laddar upp det i Red Flag-appen. Vi sköter resten. Dessutom påminner vi dig när och hur mycket du ska betala i skatter, avgifter och momsinbetalningar. Red Flag hanterar också din momsdeklaration samt årsbokslut. Vi ser även till att du har all information du behöver som rör din näringsverksamhet till din privata inkomstdeklaration. För att du ska ha kontroll över hur det går för ditt företag har vi tagit fram en funktion som vi kallar för Säkra pengar, dvs de pengar som finns kvar efter att eventuella skatter, kommande fakturainbetalningar osv. dragits bort. Kort och gott pengarna som du tryggt kan spendera.

Vad gör jag med mina kvitton och fakturor när jag överfört dem till Red Flag, kan jag slänga bort dem då?

Enligt lagen ska du spara dem i minst tre år. Men i praktiken är det väldigt sällan som Skatteverket eller någon annan vill se dem, så länge det finns en digital bild. Så många väljer att slänga dem direkt. Om du ändå inte vill ta exempelvis den lilla risken att få dina momsavdrag underkända, föreslår vi att du lägger dina kvitton och fakturor i en låda efter fotograferingen och sedan kan du helt utan dåligt samvete glömma bort dem.

Kan jag lita på att mina pengar är säkra?

De pengar som finns på ditt företagskonto hos Red Flag förvaras på ett klientmedelskonto hos Handelsbanken. Det betyder att de är skyddade även om Red Flag skulle gå i konkurs. Om Handelsbanken skulle gå i konkurs har varje kund hos Red Flag genom den statliga insättningsgarantin rätt till ersättning för sin kontobehållning med upp till 950 000 kronor.

Vilka kostnader kan jag ta på min firma, träningskort till exempel?

Tumregeln är att du kan ta kostnader på din firma som har med verksamheten att göra, de saker du köper för privat bruk ska du betala privat. Skatteverket har satt ihop ett avdragslexikon som vi rekommenderar att du läser igenom. Reglerna för vilka avdrag man kan göra kan skilja sig åt beroende på om du driver Enskild firma eller aktiebolag, du kan till exempel inte göra avdrag för friskvård och motion om du driver Enskild firma.

Vad bör jag veta om Red Flag-kortet?

Vi rekommenderar att du använder dig av Red Flag-kortet när du är Enskild firma-kund hos oss. Det är ett Master card betalkort kopplat till ditt företagskonto hos Red Flag och det kostar ingenting extra. Kortet använder du för inköp till företaget eller när du betalar för någonting i tjänsten. Vid varje transaktion görs en kontroll för att se om det finns tillräckligt med Säkra pengar. Det gör det svårt att spendera mer än vad du har råd med. När du betalat med kortet tar du bara ett foto av kvittot och laddar upp i din Red Flag-app, sedan hanterar vi resten. Inga kvittohögar som väntar på att redovisas och ger dåligt samvete!

Vad ska jag tänka på när det gäller försäkringar?

Driver du Enskild firma behöver du själv se till att du har relevanta försäkringar för den typen av verksamhet som du bedriver.

Arbetar du som egenanställd och fakturerar genom Red Flag kan du läsa mer om vad som gäller här.

Kan jag ha anställd personal i min firma?

Vi har ännu inte stöd för att ha anställda i firman, men det kommer vi ha på sikt. Om någon gör ett arbete med dig kan den personen skicka en faktura via Red Flags faktureringstjänst eller starta Enskild firma.

Kan man ta utdelning från Enskild firma?

Nej bolagsformen Enskild firma tillåter inte utdelning.

Hur mycket pengar kan jag ta ut i lön?

Vi hjälper dig med att se hur mycket pengar du kan ta ut i lön, beroende av de intäkter du har i firman.

Jag vill flytta min firma från Red Flag, hur gör jag då?

Kontakta vår support så hjälper vi dig med det.

Jag vill registrera ett namn på min firma, hur gör jag då?

Namnregistreringen görs hos Bolagsverket och kostar pengar. Hör av dig till vår support så kan vi berätta mer.

Vem deklarerar åt mitt företag?

Vi ger dig alla firmarelaterade uppgifter du behöver för att lämna in din egen deklaration.

Kan jag ha en handkassa till mitt företag?

Nej, vi har i dagsläget inte stöd för kontanthantering.

Jag har köpt saker till företaget för mina privata pengar, hur gör jag då?

Fota och ladda upp kvittot. Sedan kan du, om du har tillräckligt med pengar i firman, betala tillbaka pengarna till dig själv. Pengarna redovisas som Skulder från utlägg i ditt Red Flag-konto.

Jag säljer produkter och behöver hålla lager, kan ni hjälpa mig med det?

Inledningsvis vänder vi oss till företag som säljer tjänster, vi har inte stöd för varulager.